marți, 17 mai 2016

Prima impresie contează. În ce măsură?

Avem, practic, o singură ocazie să facem o primă impresie, deci la ce trebuie să fim atenți ca să fie una de care să nu ne pară rău ulterior? 
Este suficientă doar o jumătate de secundă pentru ca persoanele pe care le întâlnești pentru prima dată să decidă dacă au sau nu încredere în tine, arată un studiu publicat în jurnalul PLOS One. 


„În momentul în care necunoscutul te vede, creierul său face o mie de calcule: ești o persoană de care ar trebui să se apropie sau pe care ar trebui să o evite? Ești un prieten sau un dușman? Ai statut și autoritate? Ești de încredere, competent, simpatic, încrezător?”, scria într-un articol pentru Forbes dr. Carol Kinsey Goman, expertă în comunicare nonverbală și leadership.
Neurologii de la Universitatea din York au constatat, în urma unui studiu, că majoritatea judecăţilor care contribuie la formarea primei impresii despre cineva se înscriu în trei categorii importante - abordabilitatea, caracterul de dominare şi atractivitatea. 
Astfel, oamenii de ştiință au încercat să determine ce caracteristici faciale sunt legate de conturarea primei impresii. Forma gurii şi zona din jurul acesteia sunt asociate abordabilităţii, drept urmare un zâmbet reprezintă o componentă cheie în acest sens. În ceea ce priveşte atractivitatea, sunt importante forma ochilor şi zona din jurul acestora. Iar caracterul dominant este asociat cu trăsăturile care indică o faţă masculină şi sănătoasă. 
Dar, şi banalul salut devine un factor decisiv în aprecierea gradului de încredere acordat unui individ abia întâlnit. Experții de la Universitățile Glasgow și Princeton  au descoperit  că oamenii își formează o primă impresie despre ceilalți în numai 500 de milisecunde de când le aud pentru prima dată vocea, pe baza paralimbajului. Deci nu este neapărat necesar un contact vizual pentru o primă impresie. 
În cadrul experimentului, 320 de participanți au ascultat înregistrări audio în care 64 de persoane pronunțau cuvântul „hello” („salut”). Voluntarii au fost rugați apoi să caracterizeze printr-un singur termen persoanele cărora le-au auzit vocea, pe baza unui set de 10 trăsături de personalitate: agresivitate, atractivitate, competență, încredere, căldură sufletească, feminitate, masculinitate, credibilitate, caracter dominator sau plăcut. Iar majoritatea vocilor înregistrate au produs reacții similare în rândul participanților, au observat experții. De exemplu, bărbații care au ridicat tonul au fost caracterizați ca fiind demni de încredere. La fel și femeile care alternau tonul vocii. Iar un ton jos al vocii a fost asociat cu un caracter dominator.
"Atunci când prima impresie este negativă, aşteptările sunt greu de depăşit", a declarat cercetatătorul Michael Kurschilgen, de la Institutul Max Planck. În urma unor experimente făcute de o echipă de psihologi  din Canada, Belgia și SUA, s-a ajuns la concluzia că noile experiențe ce contrazic o primă impresie sunt legate de contextul în care au fost realizate. Aşadar, contextul  devine elementul esențial în încercarea de a schimba prima impresie. Deci, nu abandonați "lupta"! 

Articol de Alma B

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu