Avem, practic, o singură ocazie să facem o primă impresie, deci la
ce trebuie să fim atenți ca să fie una de care să nu ne pară rău
ulterior?
Este suficientă doar o jumătate de secundă pentru ca persoanele pe
care le întâlnești pentru prima dată să decidă dacă au sau nu încredere în
tine, arată un studiu publicat în jurnalul PLOS One.
„În momentul în care necunoscutul te vede, creierul său face o mie
de calcule: ești o persoană de care ar trebui să se apropie sau pe care ar
trebui să o evite? Ești un prieten sau un dușman? Ai statut și autoritate? Ești
de încredere, competent, simpatic, încrezător?”, scria într-un articol pentru
Forbes dr. Carol Kinsey Goman, expertă în comunicare nonverbală și
leadership.
Neurologii de la Universitatea din York au constatat, în urma unui
studiu, că majoritatea judecăţilor care contribuie la formarea primei impresii
despre cineva se înscriu în trei categorii importante - abordabilitatea,
caracterul de dominare şi atractivitatea.
Astfel, oamenii de ştiință au încercat să determine ce
caracteristici faciale sunt legate de conturarea primei impresii. Forma gurii
şi zona din jurul acesteia sunt asociate abordabilităţii, drept urmare un
zâmbet reprezintă o componentă cheie în acest sens. În ceea ce priveşte
atractivitatea, sunt importante forma ochilor şi zona din jurul acestora. Iar
caracterul dominant este asociat cu trăsăturile care indică o faţă masculină şi
sănătoasă.
Dar, şi banalul salut devine un factor decisiv în aprecierea
gradului de încredere acordat unui individ abia întâlnit. Experții de la
Universitățile Glasgow și Princeton au descoperit că oamenii își
formează o primă impresie despre ceilalți în numai 500 de milisecunde de când
le aud pentru prima dată vocea, pe baza paralimbajului. Deci nu este neapărat
necesar un contact vizual pentru o primă impresie.
În cadrul experimentului, 320 de participanți au ascultat
înregistrări audio în care 64 de persoane pronunțau cuvântul „hello” („salut”).
Voluntarii au fost rugați apoi să caracterizeze printr-un singur termen
persoanele cărora le-au auzit vocea, pe baza unui set de 10 trăsături de
personalitate: agresivitate, atractivitate, competență, încredere, căldură
sufletească, feminitate, masculinitate, credibilitate, caracter dominator sau
plăcut. Iar majoritatea vocilor înregistrate au produs reacții similare în
rândul participanților, au observat experții. De exemplu, bărbații care au
ridicat tonul au fost caracterizați ca fiind demni de încredere. La fel și
femeile care alternau tonul vocii. Iar un ton jos al vocii a fost asociat cu un
caracter dominator.
"Atunci când prima impresie este negativă, aşteptările sunt
greu de depăşit", a declarat cercetatătorul Michael Kurschilgen, de la
Institutul Max Planck. În urma unor experimente făcute de o echipă de psihologi
din Canada, Belgia și SUA, s-a ajuns la concluzia că noile experiențe ce
contrazic o primă impresie sunt legate de contextul în care au fost realizate.
Aşadar, contextul devine elementul esențial în încercarea de a schimba
prima impresie. Deci, nu abandonați "lupta"!
Articol de Alma B
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu