vineri, 20 aprilie 2018

Efectul Bystander sau Efectul psihologic al martorului

Scenele cu o puzderie de oameni adunaţi în jurul victimelor, la un accident rutier, nu sunt, din păcate, o raritate. Iar ceea ce este şi mai trist este faptul că mulţi scot telefoanele mobile ca sa filmeze şi nu se gândesc mai întâi să sune după ajutor. Sunt destul de puţini cei care sar să ajute atunci când văd că cineva are nevoie de ajutor. Tendinţa generală este de a vedea doar ce se întâmplă, respectivul sau respectivii fiind mânaţi mai degrabă de curiozitate decât de spirit civic sau de altruism.


De ce o persoană neajutorată aflată într-o zonă aglomerată are șanse reduse de a primi sprijin?
În psihologie, acest fenomen se numeşte efectul martorului sau al spectatorului ori Bystander, şi a fost scos în evidenţă de psihologii Bibb Latane şi John Darley. Potrivit efectului Bystander, cu cât se află mai multe persoane în jurul celui care are nevoie de ajutor, cu atât este mai puțin probabil ca cineva să îl ajute. Şi asta deoarece oamenii se gândesc că îl vor ajuta alții. Experții în psihologie socială vorbesc despre dispersarea responsabilității. Nimeni nu se mai simte responsabil personal de evoluția lucrurilor.
Aşadar, într-o astfel de situaţie, cel mai bine pentru victimă este să se adreseze unei singure persoane, să nu strige „Cineva să mă ajute!", ci să fie direct, sa personalizeze afirmaţia: „Domnule/doamnă, tu de acolo, ajută-mă!".

Articol de Alma B
Te-ar putea interesa şi…

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu