Cartea de vizită este
deja, și la noi, de ani de zile, un "must have", atunci când vine
vorba de întâlniri de afaceri, în special. Și este un instrument de comunicare,
tocmai de aceea trebuie să fie concisă, să prezinte clar sigla companiei și detaliile
legate de nume, numar de telefon și adresă de mail. Contează însă și designul,
pentru a crea din start o imagine puternică - atenție însă! - una pozitivă.
Așadar, nu o împopoțonați peste măsură!
În ceea ce privește
următorul pas la acest capitol, schimbul de cărți de vizită capătă valențe
uneori... ritualice, în funcție de cultură, după cum notează Carol Kinsey
Goman, expert în limbajul corpului, în cartea sa "Limbajul secret al
succesului". După modelul "de prin lume adunate", autorul prezintă
câteva opinii ale unor specialiști în comunicare, din diferite țări.
Mark Wright (UK) -
editorul www.simply-communicate.com, revistă online citită de 15.000 de
specialiști în comunicare internă din toată lumea - "Mulți britanici nu au
sau nu folosesc cărți de vizită, întrucât ne bizuim pe încrederea reciprocă
("cuvântul e sfânt"). De obicei, când cineva înmânează o carte de
vizită, pixul trece iute la atac, actualizând titlul, adresa de e-mail sau
numărul de telefon, însoțit de următoarele vorbe: "aveam de gând să o refac
de secole"."
Paulo Soares
(Brazilia) - specialist cu experiență vastă în comunicarea de afaceri - "După ce schimbăm cărțile de vizită,
obișnuim să le punem pe masa de ședințe, ca să reținem numele partenerilor de
discuție".
Helen (China):
"Chinezii dăruiesc cărțile de vizită cu ambele mâini. Uneori fac o plecăciune,
ținând cartea de vizită deasupra capului, în semn de respect. Când ți se oferă
o carte de vizită, uită-te întotdeauna la ea și mulțumește din priviri. Pune-o apoi
cu grijă în portvizit sau împreună cu documentele de afaceri."
Judette
Coward-Puglisi (Trinidad și Tobago) - directorul unei firme de comunicare
strategice, cu o rețea globală de clienți - "În cadrul întâlnirilor
formale, așteptăm ca un reprezentant de rang superior să scoată cartea de
vizită. De regulă, suntem politicoși și ne manifestăm interesul uitându-ne la
cartea respectivă de vizită."
Jenniffer Frahm
(Australia) - directorul unei stațiuni retrase, destinate celor care vor să facă
schimbări în afaceri și în carieră - "În Australia, schimbul de cărți de
vizită este rezervat relațiilor speciale. Nu prea avem încredere în cel care
împarte în stânga și în dreapta și îl suspectăm mereu de afaceri necurate. Dacă
primești replica: "Ah, nu am cartea nouă la mine, sunt încă la
tipografie" înseamnă că l-ai făcut pe australian să devină agitat și că
acesta caută să o întindă cât mai repede de acolo."
Roberto Islas (Mexic)
- director de finanțe internaționale private al HSBC Private Bank - "De
regulă, le oferim când strângem mâna partenerului. Oamenii se uită la ele, iar
dacă întâlnirea este formală, le țin pe masă. Dacă vă aflați într-un
restaurant, le bagi în buzunar."
Silvia Cambie
(Germania) - expertă în comunicarea de afaceri și jurnalistă - "Cărțile de
vizită sunt extrem de importante, mai ales în deschiderea întâlnirii. Germanii
obișnuiesc să verifice funcția și poziția ocupată în cadrul companiei. Un
italian s-a prezentat la întâlnire fără carte de vizită (lucru obișnuit în
cultura sa), iar colegilor mei germani nu le-a venit să creadă."
Priya Sarma
(Emiratele Arabe Unite) - director de comunicare la Unilever - "Cărțile de
vizită sunt oferite în mod formal, la începutul întâlnirii, cu rol de
prezentare. Înmânarea lor nu presupune niciun ritual sau procedură."
Kazuhiro Amemiya
(Japonia) - fondatorul unei companii care le oferă directorilor de comunicare
strategii de comunicare - "Schimbul cărților de vizită este văzut drept
cea mai importantă parte a întâlnirii (începătorii învață tehnica potrivită, e
ca un ritual). Gestul presupune un grad sporit de politețe. Oferim și primim
cărțile de vizită cu ambele mâini și cu o scurtă plecăciune. Înmânează cartea
de vizită cu fața în sus, pentru a nu-l obliga pe celălalt s-o întoarcă."
Sujit Patil (India) -
are aproape 14 ani de experiență în toate domeniile comunicării în afaceri -
"La fel ca mai toți indienii, m-aș simți jignit dacă mi-ar lua cineva
cartea de vizită și ar vârî-o în buzunar fără să o citească. La o primă
întâlnire formală, mulți profesioniști oferă și primesc cărțile de vizită cu
ambele mâini, înclinându-se instinctiv. Titlurile și ierarhiile au greutate în
mediul corporatist indian, așa că ia-ți răgazul să citești cartea de vizită și
să mulțumești înainte să o pui în buzunar sau în geantă. Îmi plac oamenii care
trec pe spatele cărții contextul, date de referință, data întâlnirii etc. Acest
gest îmi sugerează în plan nonverbal că interlocutorul meu e dornic să continue
relația de afceri."
Saada Ibrahim
Mufuruki (Tanzania) - directorul general al M&M Communications LTD., una
dintre principalele agenții de comunicații din Tanzania - "De regulă,
cartea de vizită face înconjurul mesei sau participantul merge de la om la om
și înmânează personal o carte de vizită."
Laine Santana
(Filipine) - directorul de comunicare corporatistă al HSBC Asia-Pacific,
responsabilă cu managementul știrilor și cu departamentul relații investitori pe
regiunea respectivă - "În Filipine, obișnuim să înmânăm cartea de vizită
cu ambele mâini. Cel care primește cartea va mulțumi și va încuviința din cap,
apoi își va lua răgazul să citească datele, înainte să o pună în buzunar sau pe
masă, ca reper, mai ales în cazul întâlnirilor cu mai mulți participanți."
În România, nu facem
plecăciuni. Ne rezumăm la o strângere de mână, la o scurtă discuție
politicoasă, privim interlocutorul în ochi atunci când oferim cartea de vizită
și ne oprim cu privirea măcar câteva secunde peste cartea lui de vizită, atunci
când o primim. Este nepoliticos să o punem pur și simplu în buzunar, fără să îi
acordăm un minim de atenție.
Articol de Alma B
Te-ar
putea interesa şi...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu