Cu
siguranță mulți părinți și-au pus, măcar o dată, această întrebare - cum
înfluențează desenele animare dezvoltarea copilului lor?
Iar
specialiștii nu fac excepție. Giuseppe Iandolo, psiholog și doctor în
Dezvoltare Psihologică, Învățare și Educație - care a studiat inclusiv
rezultatele cercetărilor clinice realizate de oameni de știință ca Albert
Bandura, profesor la Stanford University și autor al teoriei învățării sociale
- spune că desenele animate oferă oportunități de dezvoltare. De exemplu, cele de
tip educativ pot contribui la dezvoltarea competențelor lingvistice și narative
sau la capacitatea de a soluționa probleme și dificultăți urmând modele.
Psihologul
nu recomandă măsurile stricte atunci când vine vorba de orele petrecute în fața
televizorului. Cea mai bună soluție, spune el, este "limitarea timpului și
a tipului de desene", pentru a face loc altor activități, tot fundamentale
pentru dezvoltarea copilului, ca joaca ori socializarea cu alți copii. "Excesul
- care formează puști dependenți de televizor - poate avea efecte ca
sentimentul singurătății, o excesivă identificare cu personajele din desene și
un randament școlar mai mic", subliniază Iandolo.
Când
vine vorba de acțiunea în sine, din desenele animate, acțiune ce poate fi
foarte dramatică uneori, cercetătorul punctează că aceasta, mai presus de a
crea o traumă, "contribuie la dezvoltarea emoțională a copilului".
"Desenele animate, în timp ce deapănă o poveste cu personaje cu care
copilul se identifică, contribuie la stimularea empatiei lui, dar numai când
povestea se termină începe să afecteze gândirea narativă și emoțională a
copilului", spune expertul. "A vedea o poveste stimulează empatia; a
spune o poveste prilejuiește un nivel și mai mare de empatie față de personaje".
De aceea, este preferabil ca părinții nu numai să vadă desene din când în când
cu copiii, ci și să-i lase pe ei înșiși să le expună propriile interpretări.
"Nu există desene animate perfecte pentru că gândirea narativă se bazează
pe neprevăzut și pe imperfecțiune, dar un bun desen animat va permite copilului
și părinților lui să caute înțelesul experienței, cum se întâmplă în viața
reală", adaugă acesta.
Un
studiu clasic realizat de Keith Gilbert în 1998 - despre impactul mass-media
asupra copiilor cu vârste de 5 și 6 ani, expuși timp de două ore pe zi unor
programe diverse - a dovedit că, la această vârstă, copiii nu sunt în stare să
facă pe deplin diferența între realitate și ficțiune. Adică, tind să identifice
personajele din desenele animate ca membri ai propriei familii. Aceasta ar
putea conduce la atitudini imitative foarte periculoase, după cum avertizează
psihoterapeutul Gestalt Clotilde Sarrió - îi poate face pe copii nu numai să se
îmbrace ca ei, ci și să acționeze sub deviza "ce poate face supereroul meu
pot să fac și eu". În plus, susține el, "niște desene animate aparent
inofensive ar putea conține mesaje care să influențeze concepte și stereotipuri
privind sexualitatea, violența sau xenofobia".
Important
este ca personajele să aibă conduite "mai degrabă pozitive decât
negative", "agresivitatea să fie exprimată, dar să nu aducă
foloase", iar eforturile și soluțiile să se evidențieze prin adaptare și
hotărâre. Trebuie să se facă "diferența între distracție, proasta educație
și conduitele delictuale" și, în acest context, "este fundamental
controlul din partea părinților", spune, la rândul său, psihologul
Giuseppe Iandolo.
În
ceea ce privește pericolul pentru ochi, specialiștii spun că televizorul nu
este dăunător atâta timp cât copilul nu se află într-o cameră întunecată și nu
stă prea aproape de ecran.
Desenele
animate au devenit și un instrument util în mâinile psihologilor și îi pot
ajuta foarte mult și pe părinți. În noiembrie 2015, Departamentul de Psihologie
Clinică și Psihoterapie din cadrul Universității 'Babeș-Bolyai' a lansat "Retman și Retmagia", un film de animație destinat unor
scopuri terapeutice - să-i ajute pe copii să depășească anumite stări negative,
cum ar fi anxietatea, depresia și furia. "Am
creat personaje adaptate pentru copii pentru fiecare cogniție irațională cum
sunt Catastrofus, Frustratus, Necesarus, Descurajatus, ajutoarele lui
Iraționalius cu care se luptă Retman. Retman îi învață pe copii că, dacă își
controlează emoțiile negative, vor fi mai fericiți și funcționali", a
explicat psihologul Daniel David, coordonatorul acestui proiect.
Studiile
privind efectele vizionării desenelor animate au arătat că, pe parcursul
școlarizării (clasele I-XII), un copil petrece la școală, în medie, 13.000 ore,
ceea ce pare mult, dar nu și în comparație cu media orelor petrecute în fața
televizorului - 18.000!
Articol
de Alma B
Surse:
Agerpres
sfatulmedicului.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu