luni, 2 iulie 2018

Psihologia manipulării. Tehnica piciorului în prag


Tactica de a începe cu o solicitare minoră pentru a obține conformarea la cereri ulterioare mai mari are și un nume: "tehnica piciorului în prag". 


Sociologii i-au înțeles eficiența metodei abia după ce psihologii Jonathan Freedman și Scot Fraser au dat publicității un pachet de informații surprinzătoare. Ei au publicat rezultatele unui experiment în care un membru al echipei de cercetare, care se dădea drept voluntar, a mers într-o zonă rezidențială din California din ușă în ușă făcându-le proprietarilor de imobile o propunere destul de greu de asimilat - li se cerea să permită instalarea, pe peluza din fața casei, a unui panou publicitar de mari dimensiuni, destinat serviciului public. Pentru a-și putea face o idee despre ce este vorba, li se arăta o fotografie cu o casă frumoasă, "blocată" aproape în întregime de un panou enorm, pe care scria "Conduceți cu atenție". Deși solicitarea era, desigur, respinsă, de majoritatea, au existat totuși oameni care au reacționat favorabil. 
Motivul principal a avut de-a face cu ceea ce se petrecuse cu două săptămâni înainte. Cu toții se angajaseră să conducă preventiv. Un alt așa-zis voluntar fusese la ei și îi rugase să accepte montarea unui panou foarte mic de avertizare pe care scria "Fii un șofer precaut". Era o solicitare atât de neînsemnată încât apropape toți au fost de acord, cu efecte care se vor dovedi însă cu greutate. Deoarece acceptaseră deja o rugaminte minoră, au fost de acord și cu următoarea propunere, cu efecte de o altă amploare. 
Freeman și Fraser nu s-au oprit însă aici. Au mai experimentat o procedură, ușor diferită, pe un alt eșantion de proprietari. Acestora li s-a dat mai întâi să semneze o petiție de genul "Păstrați California curată". Desigur că aproape toată lumea a semnat-o, din moment ce curățenia statului lor, la fel ca și eficientizarea activității guvernului sau grija pentru copii se numără printre temele de interes. După aproximativ două săptămâni, Freedman și Fraser au trimis, la aceleaşi imobile, un nou "voluntar" care le cerea să acdepte amplasarea pe peluză a uriașului panou cu îndemnul "Conduceți cu atenție". Și... aproape jumătate au acceptat, deși angajamentul anterior se referea la păstrarea curățeniei și nicidecum la condus. 
La început, Freedman și Fraser au fost uluiți de rezultate. Apoi, au descoperit că semnarea petiției a modificat percepția pe care respectivele persoane o aveau despre ele însele! Acum, noua imagine era cea de cetățeni cu simț civic, așa că s-au conformat doar pentru a fi consecveți noii lor reprezentări de sine. 
Un astfel de acord nu doar că poate extinde gradul nostru de conformare la solicitări similare de anvergură mult mai mare, dar poate chiar să ne determine să executăm și o serie de servicii destul de vag înrudite. Deci, tehnica piciorului în prag este un tip de influențare, ascuns în micul angajament inițial. 
Așadar, trebuie să fim foarte atenți atunci când suntem de acord cu lucruri mărunte pentru ca nu ştim ce vom ajunge să facem. 

Articol de Alma B

Sursa: Robert B. Cialdini - "Psihologia manipulării"

Te-ar putea interesa şi...


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu