Ne manifestăm
frecvent emoţiile, fie că sunt înţelese de cei din jur, fie că rămân
nedescifrate. Şi facem asta şi când suntem faţă în faţă cu cel cu care
vorbim, dar şi în comunicarea online. Şi, cum internetul ocupă din ce în ce mai
mult timp... şi spaţiu!, în vieţile noastre, iată şi termenul anului 2015, ales
de editorii Dictionarului Oxford: un emoticon - o pictogramă - care descrie un
chip cu lacrimi de bucurie.
"Trăim timpuri
în care scrierea cu alfabetul tradiţional întâmpină mari dificultăţi în a
satisface cerinţele comunicării din secolul al XXI-lea, bazate pe viteză şi
caracteristici vizuale", a declarat Casper Grathwohl, preşedintele
editurii Oxford University Press.
"Nu este surprinzător faptul că un element pictografic precum emoticonul a
început să se evidenţieze şi să umple aceste lacune - este flexibil, imediat şi
acoperă foarte frumos multe nuanţe. Ca urmare, emoticonul a devenit o formă de
comunicare tot mai des folosită, o formă ce depăşeşte barierele
lingvistice", a adăugat Casper Grathwohl.
Potrivit unui studiu
realizat de Oxford University Press şi SwiftKey, o companie specializată în
tehnologie pentru telefoanele mobile, “Chip cu lacrimi de bucurie” a fost cel
mai utilizat emoticon din lume în 2015.
Cei de la SwiftKey au
analizat peste 1,5 miliarde de date digitale. Şi, au stabilit că peste 20%
dintre emoticoanele utilizate au fost reprezentări ale “feţei cu lacrimi de
bucurie”, iar pe locul doi s-a aflat emoticonul “faţă care trimite un sărut”,
potrivit blogului celor de la Swiftkey.
Ce se întâmplă totuşi
în creierul nostru atunci când folosim aceste pictograme ce ilustrează emoţii?
Cercetătorii de la Şcoala
de Psihologie a Universităţii Flinders din Adelaide, Australia, au încercat să
răspundă la această întrebare. Au făcut un test la care au participat 20 de
persoane. Subiecţii au vizionat imagini ale unor chirpuri umane, seturi de
pictograme cu feţe zâmbitoare, dar şi combinaţii de caractere fără un sens
anume, asta în timp ce specialiştii le urmăreau activitatea cerebrală.
Rezultatul? Au
descoperit că oamenii au reacţionat în acelaşi mod la toate tipurile de
reprezentări ale uneiu feţe. Iar cercetătorii s-au arătat surprinşi de rezultate, deoarece nu
există o reacţie de tip neuronal la emotigrame, o reacţie pe care oamenii să o
dobândească la naştere. Folosirea emoticoanelor a activat regiuni ale
creierului rezervate în mod obişnuit pentru decodarea expresiilor faciale
reale, atunci când eşti faţă în faţă cu o persoană sau îi priveşti chipul într-o fotografie.
"Înainte de
1982, nu exista niciun motiv pentru care simbolul ":)" putea să
activeze zone ale cortexului, responsabile pentru sensibilitatea facială, dar
acum acest lucru se întâmplă deoarece am învăţat că acest simbol reprezintă un
chip. Este vorba despre o reacţie neuronală indusă în totalitate de cultură,
ceea ce este uluitor", a declarat Owen Churches, unul dintre specialiştii
care s-a ocupat de acest proiect.
:) ;) :* :o :p :D
Articol de Alma B
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu