Folosim
emoticoanele... într-o veselie - în sms-uri, pe chat, în emailurile cu....
feelling. Și facem chiar excese de fețe zâmbărețe, inimioare și ochi dați peste
cap, iar feedbackul este pozitiv. Doar scriitura noastră sentimentală nu are
cum să nu facă să vibreze sufletul de la celălalt capăt al firului... de
internet.
Situația își schimbă
însă fața când vine vorba despre corespondența de serviciu. Folosirea
emoticoanelor poate lăsa impresia de... incompetență, potrivit unui studiu
recent, realizat de o echipă de cercetători din Israel și Olanda, citat de
Agerpres.
Dacă față în față
zâmbetul destinde atmosfera și are un efect pozitiv, simbolul grafic pentru
acest gest nu îmbunătățește tonul mesajului, așa cum am crede, spun
specialiștii. Concluzia a fost că "un zâmbăreț nu este echivalentul unui
zâmbet", iar efectul pozitiv al emoticoanelor - folosit în email-uri, la
serviciu - este deseori umbrit de percepția competenței scăzute a autorului. Şi
se creează şi un efect de domino. O altă concluzie a cercetării a fost că
impresia unei competențe scăzute duce la scăderea dorinței destinatarului de a
împărtăși informații cu expeditorul, ceea ce poate avea ca rezultat o relație
de lucru dificilă.
Din punctul de vedere
al variabilei genului, destinatarii erau mai degrabă înclinați să presupună că
email-ul cu "fețe zâmbitoare" fusese trimis de o femeie.
Studiul - realizat cu
ajutorul a trei experimente în care au fost implicați 549 de participanți din
29 de țări - poate fi considerat "prima analiză sistematică asupra
efectului emoticoanelor în formarea primei impresii la locul de muncă".
Să nu uităm însă că
Generația Z preferă textul ca formă de comunicare și își exprimă emoțiile prin
emoticoane. Iar aceşti tineri reprezintă "noul val" înclusiv în
domeniul forţei de muncă.
Articol de Alma B
Te-ar putea interesa şi...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu